Zbierajte pečiatky z vysokohorských chát na Slovensku!

Naše hodnotenie:

Kedy navštíviť: Máj – Október

Oficiálny názov: Drachenwand Klettersteig
Pohorie: Salzkammergut-Berge
Hora: Drachenwand (1 060 m n. m.)
Prevýšenie na ferrate: 385 v. m.

Obtiažnosť: C s variantom C/D
Prístup k ferrate: 00:30
Trvanie ferraty: 02:00
Trvanie zostupu: 01:30

Charakteristika ferraty: Drachenwand Klettersteig je považovaná za jednu z najkrajších via ferrata trás v Rakúsku. Vedie na rovnomenný, nie príliš vysoký vrchol Drachenwand, ktorý sa týči nad rozľahlým jazerom Mondsee. Trasa ferraty je pomerne nenáročná, ponúka veľa oddychových miest a nenachádza sa na nej príliš veľa technických pasáží. Ferrata je veľmi vzdušná a jej highlitom je fotogenický lanový most, ktorý ponúka nádherné výhľady do šíreho okolia, obzvlášť na jazero Mondsee. Nástup na ferratu je nenáročný, čo však neplatí o zostupe z ferraty. Ten je veľmi strmý a vedie ponad viaceré rokliny. Zostup z ferraty Drachenwand je nebezpečný a v nedávnej minulosti si vyžiadal aj obete na životoch. Odporúčame na ferratu nastúpiť čo najskôr. Hlavne v prípade pekného počasia je ferrata veľmi frekventovaná. To môže značne predĺžiť váš čas lezenia, ako aj čas vášho príchodu k zostupu.

Popis ferraty: Trasa ferraty Drachenwand začína v blízkosti koryta menšieho (občasného) vodopádu, ktorý sa tu nachádza hlavne v období odmäku. Hneď v úvode prechádza trasa dvoma rebríkmi s obtiažnosťou B (1) a stáča sa doprava. Tu smeruje trasa doprava cez žľab ponad občasný vodopád (2-3). Od žľabu začína trasa smerovať nahor skalou cez dva B úseky a jeden úsek s obtiažnosťou B/C (4). Po zdolaní tohto úseku prichádza prvá pešia pasáž, odkiaľ si môžete vychutnať krásne výhľady (5). Pokračujete nahor až k menšej plošine (6), odkiaľ sa trasa stáča mierne doľava a následne prechádza cez jednu z najkrajších lezeckých častí ferraty. V tejto kolmej lezeckej časti (7-8) sa nachádza aj prvý úsek s obtiažnosťou C. Nachádza sa tu prechod úzkym komínom, ktorý ústi do krásnej vzdušnej pasáže. Odtiaľ trasa smeruje opäť nahor cez jednoduché A, A-B, B úseky až na ďalšiu plošinu (11). Z tejto pasáže začína trasa stúpať prudšie nahor až po menšiu trávnatejšiu plošinu (12). Od tohto miesta je možné pokračovať dvoma smermi (13). Ak si vyberiete cestu vľavo, čaká na vás vzdušnejší úsek s technicky najťažšou časťou ferraty s obtiažnosťou C/D (14). Táto časť cesty smeruje kolmo nahor až na plošinu, na ktorú ústí aj pravý variant ferratovej trasy (15). Ak by ste sa rozhodli pre poplárnejšiu cestu vpravo, predchádzať budete cez známy lanový most. Po zdolaní mosta nasleduje vzdušná pasáž a trasa sa stáča doľava po skalnej stene. Následne sa obidve trasy spájajú na spomínanej plošine, odkiaľ trasa pokračuje po hrebeni (16-17). Na konci prechodu cez hrebeň nasleduje predposledná lezecká časť tvorená dvoma B/C pasážami (18). Po ich prekonaní smeruje výstup nahor cez jednoduchú A/B pasáž až po poslednú lezeckú časť. Po zdolaní poslednej steny s obtiažnosťou B/C vystúpate k vrcholovej knihe (19), odkiaľ je to už k vrcholovému krížu už len zopár metrov. Vychutnajte si krásne výhľady, práve ste zdolali jednu z najkrajších via ferrát v Rakúsku! 🙂

Vysvetlenie obtiažnosti: Via ferratu Drachenwand hodnotíme ako stredne ťažkú. Samotná trasa ferraty je veľmi dobre zaistená a ponúka dostatočné množstvo umelých, ako aj prírodných stupov. Problémy môžu lezcom spôsobovať uvoľňujúce sa skaly, ako aj opotrebenie niektorých skalných stupov. Na celkové hodnotenie obtiažnosti ferraty však vplýva najmä obtiažnosť zostupovej trasy. Viac o zostupovej trase v časti venovanej zostupu.

Potrebné vybavenie: Kompletná ferratová výstroj (helma, set, brzda).

Tip: Kúsok od vrcholu sa nachádza geologický útvar s názvom “Drachenloch”. Ide o približne 8 metrov širokú dieru. Podľa legendy skrz tento otvor preletel diabol.

Nástup a zostup

Počet ciest vedúcich na vrchol: 2
Počet zostupových ciest: 1

Nadmorská výška nástupu: 675 m n. m.
Dĺžka ferraty: 560 m

Súradnice vrcholu: 47.8133903N, 13.3548222E
Súradnice nástupu: 47.8113869N, 13.3577811E

Nástup na ferratu: Z parkoviska zamierte rovno až na jeho začiatok, odkiaľ ste k nemu zabočili. Tu sa vydajte doprava a pokračujte stále hore až po koniec asfaltovej cesty. Vojdite do lesa, na prvom rázcestí zamierte doľava. Prídete k ďalšiemu rázcestiu, kde opäť pokračujte doľava, až pokým neprídete ku kaplnke (Thekla Kapelle). Za kaplnkou odbočte doprava a pokračujte lesom stále nahor popri potoku Klausbach. Kráčajte hore lesnou cestou, na ďalšom rázcestí pokračujte doprava. Po pár minútach strmšieho výstupu dorazíte až po nástup na ferratu Drachenwand. Po ceste natrafíte na tabule s označením “klettersteig”, čiže by pre vás nemal byť problém nájsť nástup.

Zostup z ferraty: Z vrcholového kríža zamierte späť po klasickej turistickej trase, ktorá je zároveň zostupovou trasou z ferraty. Zostupovú trasu je možné rozdeliť na dve časti. V prvej časti zostupu budete klesať strmo nadol lesom po frekventovanom turistickom chodníku. Koniec prvej časti zostupu ústí až na trávnatú plošinu vedľa koryta sezónneho vodopádu. Z tohto miesta si môžete vychutnať skvelý výhľad na celú ferratu Drachenwand. Od koryta treba pokračovať po turistickom chodníku strmo nahor na ďalší vrchol, kde si môžete oddýchnuť a nabrať sily pred ťažšou časťou zostupu. Druhá časť zostupu pokračuje strmo nadol. Zostupový chodník je dobre zaistený a na viacerých miestach je použité pomocné oceľové lano, kramle, či drevené schody. Cesta sa bude viackrát kľukatiť a pokračovať ponad hlbokú roklinu. Cca v ¾ zostupu nasleduje nebezpečný úsek, na ktorý vás upozorní žltá značka. Práve v týchto miestach sa odohralo najviac tragických udalostí na ferrate Drachenwand. Nachádzajú sa tu viaceré strmé rebríky s prudkým klesaním. Tie vedú ponad hlbokú roklinu a napriek veľmi dobrému zabezpečeniu v tomto úseku trasy, je potrebné zvýšiť opatrnosť. Dávajte pozor najmä v prípade zhoršenej viditeľnosti, únavy, alebo ak túto trasu absolvujete spolu s deťmi. Na konci zaistených rebríkových úsekov vedúcich popri skalnej stene, vás budú čakať oceľové schody, ktoré vedú k lesnému chodníku. Klesajte lesom stále nadol, až pokým sa nevrátite späť ku kaplnke, ktorá viedla k nástupu na ferratu.

Poznámka k zostupu:

Príjazd

Najbližšie mesto/obec: Sankt Lorenz
Súradnice parkoviska: 47.8187197N, 13.3561036E
Presná adresa parkoviska/príjazdu: St. Lorenz
Presný popis príjazdu: Z diaľnice A1 použite zjazd na Mondsee. Pokračujte stále rovno (jazero po ľavej ruke) až do dediny Sankt Lorenz. Tu prídete na križovatke vedľa kostola, kde zabočíte doľava. Tu zamierte rovno a po chvíli zbadáte odbočku doprava na parkovisko s radom stojacich vozidiel. Parkovisko je spoplatnené (2 € na deň) – je potrebné si zobrať drevenú kartičku, vložiť peniaze a kartičku umiestniť na viditeľné miesto vo vozidle.

Galéria

D

01:30

02:00

Chceli by ste niečo zmeniť, alebo doplniť?

Pomôžte nám vytvoriť čo najpodrobnejšiu databázu via ferrata! Ak máte akékoľvek pripomienky k uvedeným informáciám o ferrate, alebo by ste chceli niečo doplniť či zmeniť, neváhajte nás kontaktovať. Pomôžete tak ostatným lezcom nájsť čo najpodrobnejšie informácie!