Zbierajte pečiatky z vysokohorských chát na Slovensku!

Naše hodnotenie:
4.5/5
Zdieľať
Poslať
Vytlačiť

Hans von Haidsteig (Raxalpe)

Mapa polohy - Hans von Haidsteig

Kedy navštíviť: Jún – Október

Oficiálny názov: Hans von Haidsteig
Pohorie: Raxalpe
Hora: Preiner Wand (1 781 m)
Prevýšenie na ferrate: 420 v. m.

Obtiažnosť: D
Prístup k ferrate: 01:30
Trvanie ferraty: 02:00
Trvanie zostupu: 02:00

Charakteristika ferraty: Via ferrata Hans von Haidsteig je zaistenou cestou vedúcou na masívny vrchol Preiner Wand (1 783 m n.m.). Ten sa nachádza v pohorí Raxalpe, ktoré je typické svojimi vápencovými skalami. Ferrata je rozmanitá, technicky nie príliš náročná a kombinuje všetko to, čo je na ferratách v Rakúsku také krásne. Ponúka ďaleké výhľady, ako aj exponované a vzdušné úseky. Trasa ferraty sa strieda s viacerými pešími úsekmi. Lezenie na nej si naplánujte určite ako celodenný výlet, nakoľko vám jej zdolanie môže dokopy zabrať okolo 5 hodín.

Popis ferraty: Ferratu Hans von Haidsteig možno rozdeliť do troch hlavných pasáží, ktoré sú navzájom oddelené pešími úsekmi. Nástup do prvej časti ferraty začína krátkym B/C úsekom. Po ňom nasleduje krátky peší prechod. Následne na vás čaká prvá zaujímavá pasáž ferraty – železný rebrík (1. Steigbaum). Po jeho zdolaní sa ferrata stáča smerom doľava a nasleduje skalný prechod s obtiažnosťou B/C a následne prvé C/D tejto ferraty. Úvodnú strmú pasáž C/D možno považovať za jednu z najťažších častí ferraty. Po prekonaní tejto časti nasledujú dve C pasáže, ktoré vás privedú na ďalšiu pešú časť. Po jej zdolaní začína druhá časť ferraty s úvodnou A/B rímsou. Táto časť cesty sa stáča doľava a ide o jednoduchý skalný traverz bez kramlí. Ten vedie k ďalšiemu rebríku (2. Steigbaum) s obtiažnosťou C, z ktorého vám určite odporúčame vychutnať si krásne výhľady. Nasleduje ďalšia krátka pešia časť, ktorú strieda prechod cez skalnú štrbinu s obtiažnosťou C. Po prechode cez štrbinu prekonáte krátky rebrík a následne prichádza jedna z najkrajších častí tejto ferraty. Konkrétne ide o prechod cez úzky skalný komín, ktorý môže potrápiť ak je skala vlhá. Vtedy možno klasifikovať túto časť ferraty na obtiažnosť D. Po prechode komínom nasleduje krátky traverz, kde si môžete oddýchnuť a pokochať sa krásnym údolím pod vami. Pokračujete smerom hore cez kramlami zaistený výstup s obtiažnosťou B/C. Po ňom nasleduje krátky prechod hrebeňom až k soche drevenej Madony, kde sa nachádza aj vrcholová kniha. Na tomto mieste môžete zrelaxovať a oddýchnuť si pred treťou, poslednou časťou výstupu. Od drevenej Madony treba pokračovať pešo hore po skalách po nezaistenej časti ferraty. Orientácia v tejto časti môže byť náročnejšia, stále však treba stúpať hore po sporadickom modrom značení. Posledná časť ferraty je v podstate skalným traverzom pod hrebeňom vrcholu Preinerwand s viacerými B úsekmi. Po zdolaní poslednej B časti sa dostanete na posledný peší

Vysvetlenie obtiažnosti: Hans von Haidsteig Klettersteig má stredne ťažkú náročnosť a to najmä kvôli pár technickým pasážam a taktiež jej celkovému trvaniu. Jej obtiažnosť veľmi závisí od počasia a v prípade, že sú skaly mokré, môže byť výstup ešte o niečo náročnejší. Na náročnosť ferraty vplýva taktiež zostup z nej, ktorý je vedený cez nepríjemnú zosúvajúcu sa šotolinu.

Potrebné vybavenie: Kompletná ferratová výstroj (helma, set, brzda).

Tip: V okolí Preiner Wand-u sa nachádza ďalšia zaujímavá ferrata. Konkrétne sa jedná o via ferratu Königschusswandklettersteig s obtiažnosťou D/E, ktorá vedie na rovnaký vrchol ako ferrata Hans von Haidsteig.

Nástup a zostup

Počet ciest vedúcich na vrchol: 5
Počet zostupových ciest: 3

Nadmorská výška nástupu: 1 360 m n. m.
Dĺžka ferraty: 950 m

Súradnice vrcholu: 47.7007667N, 15.7362406E
Súradnice nástupu: 47.6976339N, 15.7345769E

Nástup na ferratu: Nástup na ferratu Hans von Haidsteig nie je náročný a zaberie vám cca 1:30 h. Po príjazde na parkovisko vyrazte doprava hore po ceste, kým nenarazíte na odbočku doprava, ktorá vedie na strmú lesnú cestu označenú žltou značkou. Po prudšom stúpaní sa dostanete na rázcestie, kde sa vydáte doprava na lesnú cestu Verbindungsweg (zelená značka). Stúpajte stále lesom hore, na rázcestí odbočte doľava na cestu Hozlfallersteig a zostaňte na nej, až pokým neprídete ku lesnej studničke (Bachingerbründl). Od studničky pokračujte stále rovno, až pokým nevyjdete z lesa. Odtiaľ treba pokračovať po skalách až k nástupu na ferratu.

Zostup z ferraty: Od vrcholového kríža sa vráťte na miesto, kde skončila ferrata a pokračujte cez kosodrevinu stále rovno. Táto cesta vedie ku križovatke, kde sa vydáte doľava smerom na Neue Seehütte. Po ceste narazíte na ďalšiu križovatku v blízkosti kríža v kosodrevine (Schröckhenfuxkreuz). Tu je potrebné zabočiť doľava dole na cestu označenú červenou značkou (Holzknechtsteig). Táto strmá cesta vás dovedie priamo pod nástup na ferratu a vedie až ku studničke. Ide však o mix šotolinového a kammeného povrchu, preto zvýšte opatrnosť. Po príchode ku studničke sa vydajte späť tou istou cestou ako pri nástupe.

Poznámka k zostupu:

Príjazd

Najbližšie mesto: Prein an der Rax
Súradnice parkoviska: 47.6836203N, 15.7412800E
Presná adresa parkoviska/príjazdu: Griesleitenhof, Prein an der Rax
Presný popis príjazdu: Po zjazde na Gloggnitz pokračujete do dediny Reichenau an der Rax odkiaľ zamierite na Prein an der Rax. Po príjazde do tejto dedinky pokračujte po hlavnej ceste rovno (L135). Takmer na konci dediny si všimnite tabuľu s označením Klettergebiet Preinerwand/Griesleitenhof, kde odbočíte doprava hore. Pokračujte až na úplny koniec k závore. Táto cesta vedie až na parkovisko v kopci oproti nedaľekému statku (Griesleitenhof).

Galéria

03:00

C

02:00

Chceli by ste niečo zmeniť, alebo doplniť?

Pomôžte nám vytvoriť čo najpodrobnejšiu databázu via ferrata! Ak máte akékoľvek pripomienky k uvedeným informáciám o ferrate, alebo by ste chceli niečo doplniť či zmeniť, neváhajte nás kontaktovať. Pomôžete tak ostatným lezcom nájsť čo najpodrobnejšie informácie!