Zbierajte pečiatky z vysokohorských chát na Slovensku!

Normálna

Kedy navštíviť: Máj – November

Oficiálny názov: Tristans Kirchbogensteig – Klettersteig Spielmäuer
Pohorie: Hochschwab
Hora: Spielmäuer (1 360 m n.m.)
Prevýšenie na ferrate: 170 v. m.

Obtiažnosť: C
Prístup k ferrate: 00:45
Trvanie ferraty: 01:00
Trvanie zostupu: 00:45

Charakteristika ferraty: Via ferrata Tristans Kirchbogensteig je veľmi príjemná zaistená cesta vedúca na vrchol hory Spielmäuer poblíž známeho rakúskeho mesta Mariazell. Ide o pomerne novú ferratu, ktorá je jednou z troch zaistených ciest, ktoré vedú na vrchol a je súčasťou Kletterpark Spielmäuer. Ferrata ponúka krásne výhľady do dolín a lezenie, ktoré si vychutnajú začiatočníci i skúsenejší lezci. Trasa je rozmanitá, ponúka exponované pasáže, ako aj veľmi zaujímavý prechod jaskynným komínom.

Popis ferraty: Trasa začína v podstate okamžite výstupom na skalu, avšak ide o pasáže s obtiažnosťou A-A/B. Trasa je dobre zaistená a v prípade chýbajúcich umelých stupov je vždy kam umiestniť nohu. Cesta pokračuje stále hore a pokračuje až po prvú ťažšiu C pasáž. Tú strieda opäť dobre zaistený výstup s obtiažnosťou B/C, ktorý vedie na miesto s lavičkou. Tu si môžete oddýchnuť a vychutnať si výhľady na dolinu pod vami. Od lavičky sa trasa stáča smerom doprava a ide o najvzdušnejšie pasáže ferraty. Nasleduje ďalší C úsek, ktorý je asi najnepríjemnejšou časťou trasy. Vystúpate na úzku skalnú plošinu a pokračujete smerom k ďalšej časti ferraty. Prekonáte krátky lanový most a dostanete sa na začiatok vstupu do jaskynného komína. Trasa je opäť veľmi dobre zaistená a zostáva na nej už iba jeden úsek s obtiažnosťou C, ktorý treba prekonať. Pokračujte stúpaním cez štrbinu jaskynného komína, až pokým neprídete na krátku skalnú rímsu. Cesta pokračuje doprava po skale vo vnútri jaskyne k ďalšiemu, tentokrát drevenému mostu. Po zdolaní mostu nasledujú už len nenáročné pasáže nad úrovňou jaskyne. Trasa sa napája na lesný chodník s krátkym mostíkom a v úplnom závere na vás čaká výstup priamo na vrchol cez skalný úsek s obtiažnosťou B/C.

Vysvetlenie obtiažnosti: Ferratu Tristans Kirchbogensteig zaraďujeme medzi ferraty s normálnou obtiažnosťou. Má relatívne ľahký nástup aj zostup, trasa nie je technicky náročné a je veľmi dobre zaistená.

Potrebné vybavenie: Kompletná ferratová výstroj (helma, set, brzda).

Tip: Pri dostatku síl nezabudnite navštíviť aj ďalšie dve ferraty v tesnej blízkosti Tristans Kirchbogensteig. Konkrétne sa jedná o ferraty Olivers Mariazeller Steig (B/C) a Felix‘ Himmelsleiter (D). Jedinou nevýhodou ich návštevy je to , že musíte absolvovať takmer ⅔ zostupovej trasy a zopakovať si takmer celý nástup od začiatku. Zaujímavým bodom na druhej menovanej ferrate je netradičný lanový rebrík. Pri zostupe z vrcholu nezabudnite navštíviť vyhliadku na unikátny skalný útvar – Teufelsbrücke.

Nástup a zostup

Počet ciest vedúcich na vrchol: 3
Počet zostupových ciest: 1

Nadmorská výška nástupu: 1 150 m n. m.
Dĺžka ferraty: 490 m

Súradnice vrcholu: 47.6901039N, 15.3156711E
Súradnice nástupu: 47.6897756N, 15.3164214E

Nástup na ferratu: Nástup na ferratu je relatívne krátky a pri dobrom tempe sa dá zvládnuť do 40 minút. Od parkoviska sa vydajte po krajnici až po prvú odbočku doprava. Pokračujte stále rovno po Wanderweg okolo potoka. Prejdite mostík, za ním sa vydajte doľava a hneď doprava hore opäť do kopca. Po niekoľkých metroch stúpanie prídete na rázcestie, kde odbočíte doľava do lesa. Pokračujete lesom, až pokým neprídete na ďalšie rázcestie, kde sa vydáte doprava. Stúpajte stále hore lesom, cesta sa bude pribúdajúcimi metrami kľukatiť. Pokračujte až priamo pod horu. Pod ňou je treba ísť doprava popri skale až k nástupu. Ak pôjdete doľava, dorazíte k nástupu na ferratu Felix‘ Himmelsleiter.

Zostup z ferraty: Zostup z ferraty je v podstate turistickým chodníkom vedúcim na vrchol hory Spielmäuer. Od vrcholového krížu sa vydajte po chodníku (Wanderweg 857) smerom dole, kam vás navedie značenie. Kľukatá lesná cesta vedie po druhej strane kopca a nie je nijako nepríjemná. Po zdolaní približne ⅓ zostupu prídete na rázcestie, z ktorého sa môžete vydať na okruh okolo známého skalného útvaru Teufelsbrücke. Útvar je však veľmi dobre vidieť aj v prípade, že budete pokračovať po klasickej zostupovej trase. Pokračujte stále dole, horu budete mať po celý čas po ľavej strane. Po zdolaní ďalšej tretiny zostupu sa napojíte na nástupovú cestu. Tu môžete ísť na ďalšie ferraty cestou naspäť ako pri nástupe predtým, alebo sa vydať rovno späť na parkovisko.

Poznámka k zostupu:

Príjazd

Najbližšie mesto/obec: Wegscheid
Súradnice parkoviska: 47.6847717N, 15.3241553E
Presná adresa parkoviska/príjazdu:cesta B20, Wegscheid
Presný popis príjazdu: Po zjazde z diaľnice v meste Mürzzuschalg pokračujte smerom na obec Mürzsteg. Tu sa vydáte doľava a budete pokračovať stále rovno smerom na Wegscheid. Prídete na križovatku s cestou B20 kde sa vydáte doprava k parkovisku pri dome na ľavej strane. Chodník vedúci k nástupu na ferratu je z tohto parkoviska vzdialený len niekoľko metrov.

Galéria

D

01:30

02:00

Chceli by ste niečo zmeniť, alebo doplniť?

Pomôžte nám vytvoriť čo najpodrobnejšiu databázu via ferrata! Ak máte akékoľvek pripomienky k uvedeným informáciám o ferrate, alebo by ste chceli niečo doplniť či zmeniť, neváhajte nás kontaktovať. Pomôžete tak ostatným lezcom nájsť čo najpodrobnejšie informácie!